Moji odabiri i odluke

U adolescenciji (razdoblju od 12. do 20. godine) postupno prelazimo iz djetinjstva u odraslu dob. To je doba intenzivnoga razvoja našega identiteta (ono što jesam, ono po čemu sam jedinstven). Ponekad i ne znajući tražimo odgovore na pitanja: Tko sam?, Kakav sam?, Tko će se htjeti družiti sa mnom?, U koju ću se srednju školu upisati?, Koje ću zanimanje odabrati?.

Imamo snažnu potrebu za osamostaljivanjem i za privatnošću. Naši vršnjaci imaju znatno veći utjecaj na nas. Ponekad se javljaju nesuglasice s odraslim članovima obitelji, uvjereni smo da nas nitko ne razumije. Tražimo samostalnost, ali pritom ne smijemo zaboraviti da ona nosi i odgovornost za odluke koje donosimo.

Upravo smo u životnom razdoblju jakoga utjecaja hormona koji nas čine impulzivnima (teže kontroliramo svoje emocije, reagiramo naglo i bez razmišljanja), egocentričnima (usmjereni smo na sebe i svoje potrebe), uvjereni smo da sve možemo i znamo bolje od drugih. Istovremeno smo nesigurni i osjetljivi. Naše su odluke i izbori više pod utjecajem osjećaja nego razuma i logike.

Izgrađen identitet (znam svoje jake strane, ali i slabosti) pomaže nam da lakše i sigurnije odlučujemo. Omogućuje nam da znamo izraziti svoje potrebe i stavove i da se u skladu s njima ponašamo te da uspješnije procjenjujemo posljedice svojih odabira. Kada budemo nesigurni i neodlučni, spremniji smo obratiti se za pomoć pozitivnim autoritetima.

Odabir srednje škole i budućega zanimanja važna je odluka. Pri odabiru valja povesti računa o svojim sposobnostima i interesima kao i o konkurentnosti određenoga zanimanja na tržištu rada.

POJMOVNIK

adolescencija identitet impulzivno egocentrično odgovorno konkurentnost na tržištu rada

Podijeli

Aktivnosti

Posjetite mrežne stranice Hrvatskoga zavoda za zapošljavanje i istražite sadržaje vezane uz upis u srednju školu, profesionalnu orijentaciju i informiranje.

Razmislite i razgovarajte

  • Na koje načine vaši vršnjaci iskazuju svoj identitet?
  • Kako odabrati srednju školu i svoje buduće zanimanje? Je li opravdano izabrati srednju školu samo zato što će se u nju upisati neki učenici iz našega razreda?
  • Tko vam uistinu može pomoći pri odlučivanju? U koga imate povjerenje i tko vam može dati kvalitetan savjet?
  • U pubertetu dosežete i svoju spolnu zrelost. Koje vam odgovornosti donosi ta činjenica?

Pripremite prezentaciju za sat razrednoga odjela na temu odgovornoga odlučivanja. Pri tome vam može pomoći šest zlatnih pravila odgovornoga odlučivanja:

  1. Promisli i pronađi nekoliko mogućih rješenja.
  2. Razmisli o mogućim posljedicama svakog od tih rješenja.
  3. Procijeni koje su posljedice prihvatljive, a koje nisu.
  4. Procijeni koliko je vjerojatno da će određeno rješenje dovesti baš do tih posljedica ili ishoda.
  5. Ako si još uvijek nesiguran, savjetuj se s odraslom osobom od povjerenja.
  6. Tek sada donesi odgovornu odluku.