Život na ulici

Pokušajte zamisliti kako izgleda uobičajeni život u obitelji ili drugoj zajednici koju možemo nazvati domom (razredu, učeničkom domu). U toj bi se zajednici svi trebali osjećati sigurno, svatko bi trebao znati da pripada upravo toj zajednici i da s drugim članovima može podijeliti svoje radosti i brige. Svatko bi trebao imati redoviti doručak, ručak i večeru te bi se trebao odmoriti i razonoditi uza svoju omiljenu aktivnost. No zapitajmo se imaju li svi ljudi dom i zajednicu u kojoj se osjećaju sigurno, prihvaćeno i uključeno. Nažalost, odgovor je – nemaju.

Na ulicama grada ili sela u kojem živimo katkad vidimo prosjaka, beskućnika koji leži na klupi u parku ili na pločniku, čovjeka koji prebire po kontejnerima sa smećem… Jeste li ikad razmišljali što se dogodilo tom čovjeku? Zašto on nema svoju sigurnu zajednicu u kojoj će redovito doručkovati, ručati ili večerati? Je li taj čovjek isključen iz društva? Treba li mu pomoći da se ponovo uključi? Tko mu može pomoći? Zašto taj čovjek nema dovoljno sredstava za dostojanstven život? Zašto nema novaca za hranu?

Osobe koje primjećujemo u svojoj sredini ukazuju na to da svi ljudi nemaju svoju sigurnu zajednicu. Oni su primjeri društvene isključenosti, primjeri života u nepovoljnim osobnim i društvenim okolnostima. Neki su ljudi izgubili mogućnost da žive dostojanstveno. Valja se zapitati što možemo učiniti. Što može učiniti društvo, a što ja mogu učiniti.

POJMOVNIK

društvena isključenost društveno osjetljivi položaj društvena nepravda nepovoljne životne okolnosti pravo na dostojanstveni život

Podijeli

Aktivnosti

Pretražite i dokumentirajte

  • Pretražite mrežne stranice i pronađite primjere koji opisuju društvenu isključenost. Pronađite i spremite snimak TV emisije u kojoj se govori o društvenoj isključenosti. Prošećite ulicom i opišite što ste vidjeli. Razgovarajte s prosjakom ako ga već dugo susrećete.

Napravite prezentaciju o primjerima društvene isključenosti koje ste pronašli i razgovarajte s drugim učenicima o njima.

  • Istražite postoje li u vašoj lokalnoj zajednici ustanove poput pučke kuhinje ili prihvatilišta za beskućnike. Tko ih je osnovao i tko radi u tim ustanovama?

Predložite akciju

  • Razmislite i predložite što škola ili razred mogu učiniti da bi se što rjeđe događale takve situacije ili da se pomogne ljudima koji su se već zatekli u nepovoljnim okolnostima. Podijelite svoje prijedloge s učenicima neke druge škole.