Rezultati

Evaluacija eksperimentalne godine provođenja

Evaluacija provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim osnovnim školama pokazala je kako su učenici iznimno pozitivno reagirali na nastavu građanskog odgoja, a također i promijenili stavove vezane uz prava i dužnosti, suradnju, uvažavanje drugih i toleranciju prema drugačijima.

Kako bi se utvrdila uspješnost izrađenog i uvedenog programa te sukladno rezultatima pravovremeno uvele eventualne izmjene, provedena je evaluacija eksperimentalne godine provedbe, koju su proveli studenti Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Rijeci uz mentorstvo mentorica dr. sc. Bojane Ćulum i dr. sc. Nene Rončević.

Rezultati istraživanja pokazali su kako se velikoj većini učenika, njih čak 96 %, sviđaju metode i oblici rada i gradiva. Postotak od 89,3 % učenika kaže kako je atmosfera ugodnija nego na ostalim satovima, a većina želi nastaviti s pohađanjem ove aktivnosti, i dapače – izrazili su želju za većom satnicom i više terenske nastave. Učenici su spoznaju o važnosti pomaganja drugima i uvažavanja drugih, o ljudskim pravima, zdravoj prehrani i opasnostima društvenih mreža istaknuli  kao najvrjednije što su naučili.

Zadovoljstvo načinom provedbe iskazali su i učitelji, koji su izrazito zadovoljni kvalitetom stručnog usavršavanja koje im je Grad Rijeka osigurao. Kod učenika su zamijetili promjene u stavovima te povećani interes za aktualnim društveno-političkim temama, čemu su i prilagođavali nastavu. Evaluacija je pokazala kako je opći stav prema uvođenju GOO u nastavu pozitivan. Učenici koji ga nisu izabrali kao izvannastavnu aktivnost to to nisu učinili zbog preopterećenosti drugim obavezama, a ne zbog nezainteresirani za temu.

Prezentacija dijela rezultata istraživanja eksperimentalne provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja

Opsežno dvogodišnje istraživanje

Kako bi potvrdili ove znanstvene rezultate eksperimentalne provedbe i temeljito, promišljeno i odgovorno pristupili širenju ove aktivnosti, Grad Rijeka je u suradnji s Centrom za primijenjenu psihologiju Odjeka za psihologiju FFRI organizirao provedbu opsežnog istraživanja koje se provodi od 2018., a obuhvaća ispitivanje dviju školskih godina – 2018./2019. i 2019./2020.

Rezultati ovog istraživanja su predstavljeni u travnju 2021.

Istraživanjem je bilo obuhvaćeno oko 400 učenika svake godine te 404 roditelja, 21 ravnatelj škola i 19 nastavnika – provoditelja programa. Istraživanje je pokazalo kako su učenici koji su pohađali Građanski odgoj i obrazovanje vrlo zadovoljni nastavom, ocijenivši nastavu s prosječnom ocjenom 4.53, dakle dodijelivši mu peticu.

Dvogodišnje istraživanje je pokazalo kako učenici u većini slučajeva odabiru pohađati nastavu iz GOO zato jer žele iskusiti nešto drugačije (70%), kako bi naučili biti bolji građani (66%) te zato jer im se čini da se obrađuju zanimljive teme (62%). Veliki broj učenika izrazio želju ili namjeru pohađati GOO i u sljedećoj školskoj godini, iako je upravo provođenje programa u 2020. godini već bilo opterećeno situacijom vezanom uz pandemiju koronavirusa.

Osobno iskustvo učenika nakon sudjelovanja u programu GOO jako je pozitivno. Preko 74% učenika smatra da se nakon GOO-a može zauzeti za sebe bez da povrijedi drugu osobu, oko 79% učenika se slaže da nakon GOO može lakše reći „ne“ ako u nečemu ne želi sudjelovati, oko 67% učenika slaže se da se nakon GOO-a može lakše uživjeti u poziciju druge osobe te se oko 75% učenika slaže da nakon GOO-a može lakše izreći ono što misli. Učenici ne samo što prepoznaju pozitivne efekte pohađanja GOO- a na vlastito ponašanje, već je utvrđeno da se pohađanje GOO-a pozitivno odražava i na znanje o relevantnim temama.

Većina roditelja smatra da GOO potiče aktivno sudjelovanje učenika u školi i/ili zajednici (64%) i kritičko mišljenje (52%).

Ravnatelji uviđaju važnost GOO-a za razvoj učenika te smatraju da je ovu izvannastavnu aktivnost moguće uklopiti u školski plan i program. Slažu se da će GOO potaknuti kritičko mišljenje kod učenika (61.9%) te da bi GOO trebao biti obvezan predmet (48.6%).

Nastavnici – provoditelji programa procjenjuju da su djeca dobro prihvatila provedene aktivnosti, da je način rada primjeren uzrastu djece ta da su Priručnik i Smjernice za provođenje dobro pripremljeni. Također, ostvarenost planiranih ishoda procjenjuju visoko za skoro sve teme te dodatno prepoznaju GOO i za poticanje različitih pozitivnih vještina kod učenika.

Prezentacija rezultata longitudinalnog istraživanja o provedbi Građanskog odgoja i obrazovanja

Gradovi i županije koji su preuzeli riječki model provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja

Gradovi: Pula, Pazin, Umag, Labin, Poreč, Rovinj, Sisak, Osijek, Opatija, Vrbovec, Križevci, Čakovec

Županije: Istarska županija, Primorsko-goranska županija, Krapinsko-zagorska županija, Međimurska županija

Škola: Osnovna škola Ludina (osnivač joj je Sisačko-moslovačka županija)

Priznanja i nagrade Gradu Rijeci za uvođenje programa Građanskog odgoja i obrazovanja

Godina 2017. – Priznanje Udruge gradova za inovacije i najbolju praksu u lokalnoj samoupravi – INpuls.

  • Program Građanskog odgoja i obrazovanja Grada Rijeke proglašen je najboljim u kategoriji “Grad građana” kao najbolja praksa. Prilikom proglašenja dobitnika priznanja INpuls, među ostalim je istaknuto kako se kod riječkog projekta Građanski odgoj i obrazovanje radi o posebno inovativnoj inicijativi Grada, pogodnoj za primjenu i u drugim sredinama.

Godina 2017. – Povelja Središnjeg koordinacijskog odbora akcije Gradovi i općine – prijatelji djece – Naj akcija 2017.

  • Izvannastavna aktivnost Građanskog odgoja i obrazovanja Grada Rijeke proglašena je Naj akcijom kao aktivnost kojom je poboljšan i uljepšan život djece.

Godina 2018. – Europska komisija u analizi politika obrazovanja istaknula je „riječki model“ Građanskog odgoja i obrazovanja

  • Europska komisija u objavljenoj analizi politika obrazovanja, usavršavanja i osposobljavanja u zemljama članicama EU za 2018. godinu, u dijelu analize koji se bavi Hrvatskom, posebno je istaknula „riječki model“ GOO-a.

Godina 2019. – Nagrada „Gradovi za jednakost„ za osobito istaknutu praksu u području jednakosti koju dodjeljuju Hrvatski pravni centar i Udruga gradova u RH.

  • Na temelju analize Indeksa Gradovi za jednakost ova nagrada dodjeljuje se gradovima koji su pokazali volju i znanje da svojim građanima, neovisno o njihovim osobinama, imovinskom statusu ili porijeklu omoguće jednako ostvarivanje njihovih prava i kvalitetniji život u lokalnoj zajednici.

 

 

Dio članaka iz medija

Podijeli